Een app uit Noorwegen presenteert zich als kindvriendelijk alternatief voor Instagram en heeft een agressieve strategie om een plek te veroveren op de Amerikaanse markt.

De app heet Kuddle en werd deze maand gelanceerd. De app heeft twee miljoen dollar kapitaal opgehaald en gaat nu de boer op voor nog 8 miljoen extra, schrijft Reuters.

Ouders kunnen op Kuddle controleren wat hun kinderen delen. Vreemden kunnen niet zomaar inhoud bekijken of delen. Commentaar en hashtags zijn niet mogelijk, om cyberpesten te voorkomen.

Belangstelling uit India en Arabische wereld

Op het moment komen de meeste gebruikers uit Noorwegen en de Verenigde Staten, maar volgens de eigenaren zit er behoorlijke groei in het aantal gebruikers uit landen als India en Saoedi-Arabië. De app zegt daarom te werken aan een snelle uitbreiding van het aantal ondersteunde talen. Er zijn nu al negen talen beschikbaar.

Kuddle werft op het moment personeel in Silicon Valley. “We zijn erg blij met de groei tot nu toe”, zei oprichtster en topvrouw Kathryn Baker tegen Reuters. “Per dag groeien we 10 tot 15 procent en de respons is goed.” De app is gratis. Baker hoopt geld te verdienen met een in-app-store, die zich specialiseert in veilige, kindvriendelijke apps, en kindvriendelijke datapakketten van mobieletelefoonmaatschappijen.

Toezicht op datagebruik

Algemeen directeur Ole Vidar Hestaas zei dat Kuddle in gesprek is met twee grote fabrikanten en met verschillende grote Europese aanbieders van mobiele telefonie. "We willen een veilig Kuddle-mobiel abonnement waarbij ouders meer controle hebben over het datagebruik van hun kinderen", aldus Vidar Hestaas.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl